KONTROLL OG SJEKK AV BRANNVARSLINGSUTSTYR OG –ANLEGG
Norsk Brannvern har nå gjennomført sjekk og kontroll av brannvarlingsutstyr og -anlegg i to omganger i nær alle leilighetene.
Den første runden ble foretatt i februar og omfattet sjekk og kontroll av den enkelte leilighets brannslukningsapparat samt egne brannvarslere.
Under befaringen ble leieboerne gjort oppmerksom på eventuelle feil og mangler (bla. for gamle slukningsapparat, feil plassering av egne brannvarslere og utgåtte batterier i disse mm).
Styret forutsetter at den enkelte leieboer selv sørger for at slike feil og mangler blir rettet opp.
Den andre runden ble foretatt i mars og nå sist 30.3 og omfattet skifte av batterier i brannvarsleren knyttet til selskapets felles brannvarlingssystem samt installering av brannvarsler i leiligheter hvor denne var fjernet. Eierne vil i siste tilfelle bli belastet med kostnadene med installering av ny varsler.
Styret har tatt opp med Norsk Brannvern at neste kontroll og sjekk av brannvernutstyret hos oss må planlegges bedre for å unngå at hver leilighet må besøkes to ganger. Dvs at leilighetenes eget brannsikringsutstyr og skifte av batterier i det felles varslingsanlegg gjøres samtidig.